'Alle dt-fouten de wereld uit, dat is mijn missie …'

29 april 2022

Beste Opleider van Nederland

“Ik heb taal altijd al leuk gevonden”, vertelt Mieke Winnubst, eigenaar van Alfabeta Tekst en Training in Amsterdam enthousiast. “Als klein meisje vond ik moeilijke woorden spellen al geweldig en ik schreef toen ook al kleine verhaaltjes.” Inmiddels bestaat Alfabeta alweer ruim 25 jaar. Sinds 2015 zijn ze elk jaar door cursisten uit maar liefst ruim 8.500 opleiders gekozen tot Beste Opleider van Nederland in schriftelijke communicatie en taal. Een enorme prestatie waar Mieke natuurlijk ontzettend blij mee is. “De eerste keer dat ik het hoorde zal ik nooit vergeten. Echt ongelooflijk! We zijn een relatief klein bureau naast al die grote prestigieuze opleiders. Om dan verkozen te worden uit zoveel andere opleiders tot beste opleider, daar ben ik wel echt heel erg trots op!”

Koopman & Co in gesprek met Mieke Winnubst van Alfabeta Tekst en Training

Van banken tot ziekenhuizen / Koningin Máxima en

Badr Hari

Alfabeta Tekst en Training is een opleidingsbureau dat trainingen verzorgt in Nederlandse taal, spelling, grammatica en schriftelijke communicatie. Ze verzorgen cursussen als “Fris je spelling en grammatica op!” en “Een 10 voor taal”, maar ook schrijftrainingen als “Klantgerichte e-mails schrijven”, “Creatief zakelijk schrijven” en “Rapporteren op B1-niveau”. Trainingen worden door het hele land op locatie gegeven. Zowel incompanytrainingen bij bedrijven, als open trainingen waar deelnemers zich individueel voor in kunnen schrijven. Ook e-learning behoort sinds een aantal jaren tot de mogelijkheden.

Mieke geeft de taal- en spellingscursussen het liefst zelf. “Dat vind ik ontzettend leuk om te doen. Al het lesmateriaal voor deze cursussen ontwikkel ik zelf. Daar gaat enorm veel tijd in zitten, maar inmiddels heb ik door de jaren heen een heel oeuvre aan hoogwaardig lesmateriaal opgebouwd. Ik maak ook steeds nieuwe oefenzinnen. Geen standaard, saaie zinnen, maar grappige zinnen waar ik het liefst de actualiteit en de hele wereld bij betrek: van Koningin Máxima tot Rihanna en van Rutte tot Badr Hari. Zo worden trainingen levendig en hebben we gelijk een hoop lol.”

Het klantenbestand van Alfabeta is heel breed. “We trainen in de profitsector, bijvoorbeeld bij grote leasemaatschappijen, IT-bedrijven en banken. Maar ook in de non-profitsector, zoals bij gemeenten, universiteiten en waterschappen.” De grootte van de organisaties verschilt ook sterk: van landelijke sportbonden tot kleine verenigingen, van grote ziekenhuizen tot kleine zorgorganisaties. Alfabeta maakt cursussen voor bedrijven altijd precies op maat, vertelt Mieke. Voor de brandweer bijvoorbeeld: hoe schrijf je goede nieuwsberichten en tweets als je voorlichter bent bij de brandweer? Of voor een grote leasemaatschappij: hoe schrijf je klantgerichte e-mails als je bij de customer-service werkt? Mieke: ”Schriftelijke communicatie is het visitekaartje van een organisatie. Als je helder, vriendelijk en correct communiceert, win je meer klanten!”

Koopman & Co in gesprek met Mieke Winnubst van Alfabeta Tekst en Training

Een persoonlijke en smakelijke aanpak

Wat Alfabeta onderscheidt van grote opleiders, is dat de aanpak erg persoonlijk is, vertelt Mieke. “Bij ons zijn de lijnen kort. Hierdoor kunnen we snel schakelen en zijn we erg flexibel, bijvoorbeeld als deelnemers ziek zijn, of bij lastminutevragen van klanten.” Ook tijdens de trainingen is de aanpak persoonlijk. “Ik vind het belangrijk dat er een fijne sfeer is. Daarom zorg ik altijd voor een aantrekkelijke cursuslocatie, maar ook voor een hele goede catering. Vaak neem ik zelf nog extra koek, snoepjes en chocolaatjes mee. Het komt ook voor dat we in de pauze even een kleine wandeling gaan maken. Zo hou je het luchtig. En we maken veel lol, dat vind ik ook erg belangrijk.”

Waar Alfabeta zich ook in onderscheidt is dat er na de training nog een heel natraject beschikbaar is: cursisten kunnen blijven oefenen en trainen. Ze krijgen toegang tot de online leeromgeving en ontvangen mails met oefeningen. Ook kunnen ze na de training nog bellen of mailen met taalvragen: Alfabeta staat altijd klaar.

Nou moe?!

Onlangs heeft Mieke ook de community LOS met taal opgericht. LOS staat voor leren, oefenen en spelen met het Nederlands. Het is de eerste en enige community in Nederland over de Nederlandse taal. “Ik hoop natuurlijk op veel leden en dat ze echt actief meedoen!” En sinds kort publiceert ze ook een reeks columns over taalveranderingen in de nieuwsbrief op SecretaresseNet. “Dat is een leuke en interessante site voor secretaresses en ik lever waardevolle content voor hun abonnees. Misschien ben jij de taalkenner binnen jullie bedrijf en is er iets veranderd, maar weet je dat helemaal niet. Daar heb ik die reeks voor bedacht. Het heet heel toepasselijk: Nou moe?!”

‘Ik vind het geweldig wanneer mensen zeggen: “Ja nu begrijp ik het!”’

Alfabeta bestaat al sinds 1992. Direct na haar studie Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam heeft Mieke samen met haar partner Alfabeta opgericht. “Hij was echt de bètaman. Internet kwam in die tijd net op gang en hij wist daar al best veel van, dus hij nam die kant voor zijn rekening. Ik nam de alfakant voor mijn rekening en deed veel schrijf- en redactiewerk of liet me inhuren door woordenboekenmakers zoals Van Dale. Zo ben ik dus ook op de naam Alfabeta gekomen. Later is mijn man verdergegaan in de wetenschappelijke wereld en ging ik verder met Alfabeta.”

In de beginjaren was training geven nog niet echt aan de orde. Tijdens haar studie merkte ze wel dat ze het leuk vond om voor groepen te staan, maar echt lesgeven en zelf lesmateriaal maken leek haar toen nog een veel te groot project. Kennelijk zagen anderen wel al haar talent hiervoor, want regelmatig kreeg ze opmerkingen als: “dat vind ik echt iets voor jou of dat kun jij veel beter”. Uiteindelijk heeft ze de sprong gewaagd en traint ze alweer ruim 20 jaar groepen cursisten door het hele land. Inmiddels heeft ze een indrukwekkende lijst met louter positieve en enthousiaste recensies op haar website staan. Ze wordt onder andere geprezen om haar kennis van zaken, haar heldere uitleg, haar bevlogenheid, de gezellige sfeer tijdens de cursus en natuurlijk haar onmiskenbare gevoel voor humor. Overigens kunnen de andere trainers van Alfabeta ook steevast rekenen op vergelijkbare positieve en enthousiaste reacties. Zij hebben allemaal een universitaire opleiding afgerond en zijn zeer deskundig en ervaren, maar ook minstens even enthousiast. Er zijn schrijftrainers bij die het lesmateriaal volledig op maat van de deelnemers maken. Dat is ook een verschil met de grote onderwijsbureaus. Mieke: “Samen vormen we gewoon een uitstekend team.”

Mieke zit nog vol plannen voor de toekomst. “Het is altijd enorm dynamisch bij Alfabeta, omdat we iedere keer weer nieuwe dingen verzinnen en nooit stil zitten. Het is mijn missie om alle dt- fouten de wereld uit te helpen. Daarom geef ik nu ook gratis online lunchcursussen. Daarmee hoop ik nog meer mensen te bereiken en natuurlijk nog meer cursisten aan te trekken.” Daarnaast hoopt ze in de nabije toekomst ook jonge trainers aan te trekken. “Zij zijn natuurlijk goed met social media en ik zou ze langzaam klaar kunnen stomen voor een leidende rol binnen Alfabeta. Het lijkt me geweldig wanneer Alfabeta kan blijven voortbestaan onder een jongere vlag”, zegt Mieke.

‘Koopman & Co straalt voor mij als klant kalmte en rust uit’

Mieke is al vanaf de start van haar bedrijf klant bij Koopman & Co. “Zij zijn al vanaf dag één mijn accountant en ik ben hartstikke tevreden. Natuurlijk heb ik een lijntje met Koopman & Co door mijn broer Ricus Winnubst, die er inmiddels al ruim 35 jaar werkzaam is. En mijn roots liggen hier dus ook in de Kop van Noord-Holland. Ricus was altijd mijn contactpersoon, maar doordat hij zich langzaam aan het terugtrekken is, is dit vrijwel geruisloos overgegaan op Marisca Steenvoorden en dat gaat ook prima.” Mieke maakt gebruik van het boekhoudpakket SnelStart en dat werkt erg makkelijk en goed, vindt ze. “En mocht er een probleem zijn, dan helpt Marisca mij uitstekend.”

“Koopman & Co denkt gewoon met je mee en ze komen zelf ook met ideeën, dat vind ik juist zo goed. Ieder zijn vak, maar dat vak wordt hier wel echt heel goed verstaan. Neem bijvoorbeeld de coronaperiode. Zij wisten precies wat er speelde en zochten voor me uit wat de mogelijkheden waren. Dat is heel fijn. De wereld is al chaotisch genoeg en Koopman & Co straalt voor mij als klant kalmte en rust uit. Ze hebben alles onder controle en zijn heel duidelijk over wat wel mogelijk is en wat niet. Heel prettig vind ik dat.”