Voor ondernemers
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
26 januari 2021
“De glasvezelmarkt is vooral een investeerdersmarkt”, zegt Kees Jonker, CEO van Speer IT.
“Investeerders willen rendement zien op het gebruik van hun glasvezelkabels. Nu hebben we in
Nederland de gewoonte om kabels in de grond te stoppen, waardoor we niet zien wat waar ligt en
wie de eigenaar is. Daar komt Speer IT in beeld, met hun belangrijkste product, Cocon, dé software
voor glasvezelregistratie.”
Speer IT, gevestigd in Baarn, is expert in de registratie van glasvezelkabels en -aansluitingen.
Telecomaanbieders en netwerkbeheerders kunnen in hun dienstverlening niet om de software en
services van de onderneming heen. Klanten hebben de data die Speer IT met Cocon beheert nodig in
elke fase van een glasvezelnetwerk. Of het nu gaat om uitbreiding van capaciteit, oplossing van
storingen of aansluiten van nieuwe klanten, de informatie om de juiste beslissing te nemen komt bij
Cocon vandaan.
‘Glasvezel is de slagader van onze digitale wereld’, lezen we op de website van Speer IT. ‘Razendsnel internetten, interactieve tv, videobellen, cloud computing, het werkt niet zonder een beheersbaar glasvezelnetwerk’. Kees Jonker legt uit: “Voeg daar de huidige trend van thuiswerken, videobellen en “cloud-first” aan toe, en iedereen snapt direct hoe essentieel onze data-infrastructuur is. Je hoort mensen vaak praten over een goede internetaansluiting maar ik hoor mensen nooit aan elkaar vragen of ze wel water of elektriciteit hebben.”
“Vele kilometers kabel, ondergronds en bovengronds, bepalen ons dagelijkse leven. Maar de vraag is: hoe houden we die wirwar aan kabels beheersbaar? Vanuit die vraag ontstond Speer IT twintig jaar geleden. Intussen regelen we met Cocon de registratie van 99% van alle particuliere huisaansluitingen en zo’n 70% van de zakelijke capaciteit. In Nederland zijn we marktleider. Plannen voor een stap naar het buitenland liggen klaar.”
Gaan als een speer, wie kent die uitdrukking niet? De grondleggers van Speer IT, afkomstig uit de telecomsector, ontleenden er in 1999 hun bedrijfsnaam aan. Aanvankelijk wilden ze iets doen in de sfeer van intranetsites, maar glasvezel was op dat moment booming en daar lagen betere kansen. Vanuit hun ervaring met de realisatie van een geautomatiseerd registratiesysteem voor het Nederlandse kopernetwerk, ontwikkelden ze geavanceerde software voor het glasvezelnetwerk. Daar bleek veel belangstelling voor te bestaan en de onderneming ging letterlijk als een speer. De grote telecombedrijven werden klant, netwerkbeheerders en aannemers volgden snel.
CEO Kees Jonker vat de registratie- en beheerwerkzaamheden van Speer IT met een krachtige term samen: asset management. “We beheren de bedrijfsmiddelen – en daarmee het kapitaal – van onze klanten. We maken inzichtelijk waar de eigen kabels en die van de concurrent liggen, waar zich storingen of onderbrekingen voordoen, waar nieuwe aansluitingen mogelijk zijn en wat de eventuele aanleg kost. We hebben elke glasvezel in kaart. Ons kernproduct, de registratie-applicatie Cocon, is dé standaard in Nederland en begint buiten Nederland aan een opmars.”
De uitbreiding naar buitenlandse markten, binnen Europa, is een van de speerpunten van de
onderneming. “Maar ons belangrijkste speerpunt is dat onze bestaande klanten blij zijn en blijven,” zegt Kees. Hij trad in 2015 via een management buy-in toe tot de directie van Speer IT. Kees: “De onderneming zat op een kantelpunt. De hamvraag was: gaan we consolideren of spurten we door? Er kwam veel op de directie af en versterking was welkom. Ik zat op dat moment op een managementpositie bij KLM, maar zag ondernemerskansen. Ik kom uit een ondernemersfamilie en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De deal was snel rond.”
“Bij de eerste gesprekken gaf ik aan dat ik niet alleen op de winkel wilde passen maar echt wilde ondernemen, verder innoveren, groeien, en risico’s durven nemen. Ik zou het operationeel management gaan doen, maar door het plotselinge overlijden van een van de oprichters kwam in 2016 de CEO-zetel vrij. Op verzoek van de overige directieleden nam ik die rol over en sindsdien schakelen we hard door. Toen ik kwam zaten hier achttien medewerkers, op dit moment zitten we hier met meer dan veertig mensen. In Nederland ligt de nadruk op nieuwe innovaties en strategische partnerships. De focus in onze groeistrategie ligt op de betrouwbaarheid van het product, nu en in de toekomst. We hebben een mooi en sterk team en daarmee timmeren we hard aan de weg.”
Toen Kees Jonker bij Speer IT begon dacht hij meteen aan Koopman & Co. Als Noord-Hollander in hart en nieren kent hij het kantoor goed. Sterker nog, hij heeft er een speciale familieband mee: zijn vader is een van de oud-eigenaren. Bovendien begeleidde Koopman & Co de management buy-in. Kees vertelt: “Maar mijn compagnons waren gehecht aan hun boekhoudkantoor, waar niets op aan te merken viel. Het was een nadeel dat we iemand van buitenaf moesten inhuren als we een specifiek specialisme nodig hadden, maar dat gaf in de fase waar we toen in zaten zelden problemen.”
“Doordat we telkens een stukje opschoven en bleven opschalen, dreigden we elkaar echter te
ontgroeien. Toen we overstapten op een robuuster, geautomatiseerd AFAS-boekhoudsysteem bleek ons kantoor dat niet te ondersteunen. Dat was het moment om de knoop door te hakken. Ik legde de situatie voor aan Hans Tummers van Koopman & Co die de zaken adequaat oppakte. Ze kwamen op de koffie en brachten een heldere samenwerkingsvisie mee. Ze hadden hun huiswerk erg goed gedaan. De overstap verliep vlekkeloos en sinds oktober 2020 is Koopman & Co onze financiële steun en toeverlaat.”
“Het grote voordeel voor mij is dat ze bij Koopman & Co op elk onderwerp één of meer specialisten hebben zitten. Daardoor hoef je zaken niet telkens opnieuw uit te leggen. De contactlijnen zijn kort, er wordt snel geschakeld. Slimme mensen denken vanuit zeer specifieke vakkennis met je mee. Dat heeft bijvoorbeeld tot een goed advies geleid bij een lastige loonkostenkwestie en diverse onderlinge aandelentransacties. Dergelijke adviezen zijn van grote waarde.”
“Ik houd van recht-door-zee-ondernemerschap, van doen waar je goed in bent, op een transparante manier. Als een klant beter wordt van ons, worden wij beter van de klant. Ik zie die mentaliteit terug bij Koopman & Co. Is dat typisch Noord-Hollands? Mij bevalt het in ieder geval. Ondernemen is risico’s nemen en dan is het prettig om met een kritische, onafhankelijke specialist te kunnen sparren. Noem het maar een ‘veiligheidscheck’. Je krijgt zekerheid op terreinen waar je zelf geen kaas van hebt gegeten en door het totaalinzicht kun je serieus werk maken van ondernemen. We hebben regelmatig overleg, meestal in efficiënte video calls. Daar bestaat immers een perfect netwerk voor dat wij als geen ander kennen.”
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
Hoe zit het precies? Goede vraag. Wetgeving en belastingregels veranderen vaak. Of uw situatie verandert. Vertrouw op onze kennis.
Ondernemer of particulier, er doen zich altijd situaties voor die vragen om gespecialiseerde kennis van zaken. Wat komt er op u af bij een bedrijfsoverdracht? Hoe blijven de financiële gevolgen van een echtscheiding zowel zakelijk als privé beheersbaar? U vindt bij ons alle kennis onder één dak.