‘Iedereen die aan boord is geweest, kan je ambassadeur zijn’

Koopman & Co in gesprek met Harry Müter, Morgenster v.o.f.

30 april 2020

Wanneer het water roept

“Ik kom uit IJmuiden en had altijd al wat met water”, vertelt Harry Müter, eigenaar van VOF Morgenster. “Ik leerde vrij jong zeilen. Het havengebied en die vrachtschepen van vroeger spraken mij enorm aan. Ik ben opgeleid tot onderwijzer en belandde al snel in het jeugdwerk, maar dát hield ik in het achterhoofd. Naast werk lukte het me om mijn eerste scheepje vaarklaar te krijgen, de Jantje. Een klein schip met vierkante zeilen, wat ouderwets ogend, met dat nostalgische gevoel van hoe dat vroeger allemaal werkte. Hiermee organiseerden we zeilvakanties en schoolwerkweken voor twaalf personen. We hadden ook een oud casco van een veel groter schip opzij gelegd om in de wintertijd aan te werken. Na negentien jaar werd dat de Morgenster: een tallship van achtenveertig meter met het tuig van een clipper-brik en plaats voor zesendertig trainees en negentig passagiers.”

Reizen met een tallship

De Morgenster is een zeilend trainingschip voor zeiltrainingen, dag- en zeiltochten, teambuilding en relatie-evenementen. “Aan boord ben je meteen uit je dagelijkse doen. Die veertien zeilen vragen om nauwe samenwerking van de trainees. Er zijn ook fysieke uitdagingen. Jongeren uit kwetsbare groepen zie je in een paar dagen echt positief veranderen. De kaarten worden opnieuw geschud, want zeilen op een tallship is voor iedereen nieuw. Dat zie je ook bij individuele deelnemers op zeilvakanties. Die zijn vaak zo druk met hun werk, dat ze sociaal te kort komen. Op zo’n schip is het ijs snel gebroken, en muziek en samen zingen vergroot het saamhorigheidsgevoel. De contacten die ze opdoen, blijven vaak na de zeilervaring bestaan.”

“Evenementen zijn een belangrijke tak van sport voor ons”, schetst Harry. “De bezetting is twee keer zo hoog en ook de prijzen zijn gewoon hoger door de grote vraag. Daarom doen we alle grote zeilevenementen aan, zoals de Tall Ship Races en Sail Amsterdam. Bedrijven nodigen dan relaties uit of organiseren een teambuilding. We zorgen voor de catering en bieden ruimte voor een bijzondere bedrijfspresentatie. De wind doet de rest.”

Koopman & Co in gesprek met Harry Müter, Morgenster v.o.f.

‘Marketing? We hebben nog nooit geadverteerd’

“We zijn een beetje een raar bedrijf, wat dat betreft”, bekent Harry, “maar we doen nauwelijks aan marketing. We hebben wel wat T-shirts en merchandising, maar mensen moeten daar echt om vragen.” Harry realiseert zich dat iedereen die aan boord komt een ambassadeur kan worden: “Daarvoor is het wel nodig dat de ervaring beter uitpakt dan ze hadden verwacht. Coaching van de bemanning is daarvoor belangrijk. Het is voor hun misschien wel de dertigste zeilreis, maar voor de trainees is het vaak de allereerste keer van hun leven dat ze dit doen. Je moet je blijven verplaatsen in hoe je gasten het beleven.”

Erik Knapen

Zeevaart en boekhouden

“De markt van de zeevaart sector werkt heel anders”, vertelt Erik Knapen, relatiebeheerder van Koopman & Co. “Schepen zijn kapitaalintensief waardoor verzekeringen cruciaal zijn. Er kan een btw-nultarief gelden en er zijn allerlei bijzondere regelingen die van toepassing kunnen zijn. Daarvoor moeten de activiteiten goed worden beoordeeld. Verricht je activiteiten aan wal? Ga je van A naar B of bied je alleen rondvaarten rondom A? Dat maakt wezenlijk verschil in je boekhouding.”

Overstag

Na de overstap van de Jantje naar de Morgenster werd de bedrijfsvoering ingewikkelder. “De Jantje runden we met twee man en hooguit een matroos erbij. De Morgenster heeft al gauw een tienkoppige bemanning nodig. We moesten dus wat dingen bijleren”, stelt Harry. “Ook de administratieve kant van de zaak werd anders. Door de schaalvergroting werd het belangrijker om het professioneler aan te pakken. We zaten bij een boekhouder die daar de mogelijkheden niet voor had.”

Harry informeerde bij Koopman & Co. “Er bleken allerlei gebieden braak te liggen waar we gemakkelijk van konden profiteren. Zo stonden we voor de keuze om in de tonnageregeling te gaan. De andere boekhouder wist dat niet. Koopman & Co wist dat precies, omdat ze voor meer schepen de boekhouding beheren. Ze konden daar heel goed dingen over uitleggen. Kortom: we gingen snel overstag.”

“Ook onze persoonlijke boekhouding liepen ze door. Ze zagen dat we al een aantal jaren onterecht premie voor de zorgverzekeringswet hadden betaald, wat over de afgelopen jaren leidde tot een teruggave van zo’n 20.000 euro. Dat had de vorige boekhouder niet gezien. Bij Koopman & Co heb ik echt het gevoel dat ze de kennis paraat in huis of snel gevonden hebben. Ze zijn adequaat. De lijntjes zijn kort. Ik hoef ze nooit achter hun vodden aan te zitten, ze zitten zichzelf achter de vodden!”

Koopman & Co in gesprek met Harry Müter, Morgenster v.o.f.

Op koers

Harry is algemeen geïnteresseerd maar hoeft het naadje van de kous niet te weten. “Dat geeft mij een heel luxe gevoel. Ik kan me globaal met de boekhouding bezighouden, de kas opmaken doen we zelf bijvoorbeeld. Maar wil ik iets precies weten, dan mail of bel ik Koopman & Co. Of ik maak een afspraak met Erik, dan kunnen we dieper op een onderwerp inzoomen. Ze geven ook regelmatig bijeenkomsten over veranderingen in de belasting of de WW-premie bijvoorbeeld. Dat neem ik dan weer mee naar de belangenvereniging van onze vloot.”

“Wij zijn liever bezig met ondernemen dan met de boekhouding”, concludeert Harry. “De klussen die onze koers kruizen worden steeds groter. Langere periodes en grote bedragen. Dan worden die kleine lettertjes ook belangrijker. Dan is het wel handig dat ze even mee kunnen lezen, zodat we niet onze handen branden. Koopman & Co is voor ons een belangrijk onderdeel van het reilen en zeilen van onze onderneming.”

Zie Zeilbrik.org om meer te leren over zeilen en zeiltochten voor scholen, groepen en bedrijven.