Voor ondernemers
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
22 november 2024
“Het idee is ontstaan in 2020 tijdens corona”, vertelt Ronald enthousiast. Hij is naast saVoam ook eigenaar van Romatraxx Packaging. Een bedrijf dat al 18 jaar handelt in zeeppompjes. Per jaar levert hij tientallen miljoenen van deze pompjes aan bedrijven in Duitsland en Polen.
“Tijdens corona, toen we massaal onze handen gingen wassen, zag ik dat de vraag explosief omhoogging. Dat heeft me aan het denken gezet. Een flaconnetje zeep dat wij in de supermarkt of bij de drogist kopen bestaat namelijk voor 80-90% alleen maar uit water. Deze flesjes worden in Zuid-Duitsland of Polen gemaakt en leggen vervolgens vele kilometers af, voordat het in de winkel ligt of bij de mensen thuis is.” Een bizar idee vond Ronald. Een flesje van plastic, voornamelijk gevuld met water honderden kilometers laten transporteren. Daarna wordt het in de vuilnisbak gegooid en gaan we weer naar de winkel voor een nieuw flesje die precies hetzelfde traject heeft afgelegd.
“Dat zijn dus vrachtwagens vol die kilometers afleggen met voornamelijk water. Terwijl je water gewoon uit je eigen kraan kunt halen. Zo ontstond het idee.”
Ronald is gaan informeren en kwam al snel in contact met een chemicus in Almere. “Samen zijn we gaan brainstormen. Zij heeft toen de sachetjes met poeder ontwikkeld, die je toe kunt voegen aan kraanwater. Hiermee kun je thuis je eigen handschuimzeep maken.”
Een mooi en doeltreffend idee in een tijd waarin de wereld en klanten steeds meer vragen naar milieuvriendelijker producten die ook nog eens recyclebaar zijn. Ronald: “In een volle vrachtwagen kunnen ongeveer 60.000 traditionele zeepflesjes, tegen misschien wel bijna een miljoen van deze sachetjes. Kijk eens hoeveel CO2-uitstoot dat scheelt. Bovendien gaat deze handschuimzeep ook nog eens 3 keer langer mee dan het flesje uit de winkel. En deze fles hoef je maar één keer aan te schaffen.” Daarnaast is de handschuimzeep ook vegan, biologisch afbreekbaar en 100% vrij van microplastic. Precies zoals klanten het tegenwoordig graag zien.
Hoewel het idee bij Ronald ontstond, is zijn echtgenote Mariska ook vanaf het begin nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van saVoam. De naam saVoam is overigens een samenvoeging van het Franse savon (zeep) en het Engelse foam (schuim). Het geeft al een beetje het zachte en luxe karakter weer van de handschuimzeep. Precies zoals Ronald en Mariska voor ogen hadden. Het moest namelijk wel een zachte en vriendelijke uitstraling krijgen met een gevoel van luxe. Mariska: “Een bepaalde beleving moet het opwekken. Ik vind dat we daar goed in geslaagd zijn.” Overal is over nagedacht. Tot in de kleinste details. Alleen al aan de ontwikkeling van de fles is een jaar gewerkt.
Het moest een stevige, once in a lifetime bottle worden met een luxe uitstraling. Over elk detail van de fles is nagedacht. Zo komt bijvoorbeeld het thema water overal in terug. Ronald: “Water is zo’n beetje het belangrijkste op aarde. Zonder water en zon is er geen leven”. Ronald en Mariska wonen in Julianadorp op ongeveer 10 minuten fietsen van het strand. Ze komen er graag. “Daar zie je dat alles wordt gezandstraald en rond wordt gemaakt door de zee. Dat heeft ons geïnspireerd. Daarom heeft het ontwerp van de fles ook ronde vormen en is het van mat glas gemaakt.”
Op het flesje is een golfje in reliëf aangebracht. Tot dat golfje moet het flesje gevuld worden met lauwwarm water. Daarna 30 seconden roeren en je handschuimzeep is klaar voor gebruik. Door het speciale pompje dat lucht toevoegt gaat het heerlijk schuimen. Daarvoor staan de 2 luchtbelletjes boven de letter O in het logo. De fles ziet er niet alleen bijzonder fraai uit, maar is ook makkelijk schoon te maken. Hij moet immers een leven lang mee kunnen gaan.
Achter het hele proces van bedenken, ontwikkelen en het daadwerkelijk op de markt brengen zit een heel team van specialisten. Ieder met hun eigen vakgebied. Zo moet het eerst aan heel veel eisen voldoen, voordat het op de Nederlandse markt gebracht mag worden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan stabiliteitstesten in laboratoria. Wat gebeurt er met de handzeep wanneer het lang in de hete zon staat of wanneer het binnen kouder wordt? SaVoam heeft de status A gekregen. Dat is de hoogste kwaliteit. Naast chemici zijn er onder andere ook marketingspecialisten en webdesigners nauw betrokken geweest bij het hele proces. Het merk saVoam is uiteraard geregistreerd voor de Europese markt.
Het thuisfront is ook vanaf dag één betrokken geweest. Geweldig vindt Mariska dat. “Het is allemaal begonnen met een idee. Elke keer als we weer een stap verder kwamen of als we weer ergens over na moesten denken, vroegen we aan onze kinderen en schoonkinderen wat ze ervan vonden. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de geurlijnen of de verpakkingen. Zij waren heel kritisch en dachten goed met ons mee. Het is gewoon heel leuk dat zij ook zo enthousiast zijn en we het echt met elkaar doen.” Dochter Sabrina (25) werkt in de pedagogische sector en zoon Timo (20) zit in zijn laatste schooljaar. Hij zou het liefst gelijk in de zaak komen werken, maar Ronald en Mariska vinden het belangrijk dat hij eerst nog ergens anders ervaring opdoet in het bedrijfsleven. “Zo kan hij te zijner tijd een weloverwogen keuze maken als hij in het bedrijf komt.” Ronald hoopt dat het product de komende jaren nog groter en bekender wordt. Zo kunnen ze met saVoam een gezond en stabiel bedrijf neerzetten, zodat Timo het in de toekomst over kan nemen. “Dat zou echt fantastisch zijn”, zegt Ronald.
Ronald heeft het ondernemen zelf ook al van jongs af aan meegekregen. Zijn vader was mede-eigenaar van een chemisch bedrijf en zij maakten en vulden aerosols. “Als klein jochie ging ik in de schoolvakanties altijd met mijn vader mee. Heel af en toe hadden ze dan kleine orders met plantenspuitjes of zeeppompjes. Dat is me altijd bijgebleven. Dus later ben ik zelf in de avonduren met een laptop op mijn zolderkamer plantenspuitjes en zeeppompjes gaan verkopen. Ik herinner me mijn eerste order nog goed. Het was een order uit Opmeer met 30.000 plantenspuitjes. Ik was zo blij als een kind.”
Hij werkte toen nog in loondienst als verkoper bij Veko Lightsystems in Schagen. “Het was echt een mooie baan en alles was goed geregeld. Goed salaris, auto van de zaak, ik had het echt goed voor elkaar. Maar ’s avonds was ik dus met de zeeppompjes bezig. Op een gegeven moment wist ik dat ik er veel meer uit kon halen als ik er meer tijd in kon steken. Toen hebben Mariska en ik samen besloten dat ik ervoor zou gaan. Ik heb in 2012 mijn baan opgezegd en daarmee alle zekerheden en ben voor mijzelf begonnen.” Vanaf dat moment is de verkoop gigantisch gegroeid. Het eerste jaar werkte hij nog vanaf hun zolderkamer, maar al snel was er de behoefte aan een bedrijfsruimte en heeft hij een loods in Breezand gehuurd. Spijt heeft hij nooit gehad van deze beslissing. “Eerder spijt dat ik de beslissing niet eerder genomen heb”, lacht hij.
De loods staat inmiddels vol met materialen voor het samenstellen van de saVoam pakketten. Dit doen ze allemaal zelf. Elke klant kan kiezen uit verschillende pakketten, waaronder een starterspakket. Dit pakket is ideaal om kennis te maken. Het bevat de once in a lifetime bottle, een gebruiksaanwijzing en drie refill sachets van de geuren. Zo kunnen klanten eerst testen welke geur het beste bij ze past. Alles wordt verpakt in een mooie doos met leuke teksten als ‘say hello to your once in a lifetime bottle’. Deze tekst zie je zodra je de doos openmaakt. De sachetjes worden apart verpakt in een mooi mapje. “Door de luxe uitstraling en omdat het iets nieuws is, is het ook erg leuk om cadeau te geven”, aldus Ronald. Waar hij vooral het brein is achter alles en de verkoop regelt, neemt Mariska graag het logistieke gedeelte voor haar rekening. “Laat mij maar lekker inpakken, dat vind ik heerlijk om te doen.”
Nu vindt de verkoop vooral nog plaats via hun fraai vormgegeven website. In de toekomst willen ze ook meer via fysieke winkels gaan verkopen. “Maar absoluut niet in de grote winkelketens”, benadrukt Ronald. “Het moet wel een luxeproduct blijven. Dus alleen in kleine boetiekjes, speciaalwinkels of bijvoorbeeld in schoonheidssalons.” Ze zijn enorm trots op saVoam en hebben er alle vertrouwen in. Uiteraard hopen ze dat de verkoop in de komende feestmaand alleen maar toe zal nemen. “Aan het product zelf zal het zeker niet liggen!”
Door de groei van Romatraxx, het omzetten van een V.o.f. naar een B.V. en het opzetten van een tweede B.V. zijn ze op zoek gegaan naar een accountantskantoor met veel ervaring op dit gebied. Ronald en Mariska kregen een tip over Koopman & Co en hebben het kantoor benaderd. “Het eerste contact voelde meteen goed. Er is veel kennis binnen het kantoor en we werden direct goed geholpen.” Daarnaast vinden ze het erg fijn dat het kantoor in de regio is en ze heel benaderbaar zijn. “Je kunt zo even binnenlopen en ook wanneer je belt, zijn de lijnen kort en heb je vaak al snel antwoord op je vraag.”
Erik Knapen is hun contactpersoon en heeft ze geholpen met het opzetten van de holdingstructuur. Mariska: “Hij heeft veel geduld en nam uitgebreid de tijd voor ons om uit te leggen hoe het werkt. Het was voor ons – en waarschijnlijk voor veel mensen – echt onbekend terrein. Dan is het heel fijn wanneer je je niet bezwaard voelt om nog meer vragen te stellen als iets niet helemaal duidelijk is. Of om nóg een keer op te bellen.” Ronald vult aan: “Ook privé heeft hij ons goed geholpen. Bijvoorbeeld met vragen over een leaseauto of de bijtelling hiervan.” Daarnaast verwerkt Yolanda Beijer de administratie en verzorgt ze de aangiften Omzetbelasting en de jaarcijfers. “Ook zij is een prettig persoon en makkelijk benaderbaar voor eventuele vraagpunten. Net zoals de dames bij de receptie. Zij zijn altijd vriendelijk en bereid om je te helpen”, zegt Mariska.
“Bij Koopman & Co ben je geen nummer. Het is niet zo massaal. Als ik zeg, met Mariska Maalderink, dan weten ze wie ik ben. Dan hoeven ze dat niet eerst op te zoeken in een computersysteem zoals bij veel grote bedrijven. Dat vind ik fijn. Je stopt toch je hele ziel en zaligheid in je bedrijf, dus dan wil je ook dat alles eromheen goed geregeld is. Wij zijn gewoon heel tevreden, dus voorlopig zijn ze nog niet van ons af”, zegt ze lachend.
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
Hoe zit het precies? Goede vraag. Wetgeving en belastingregels veranderen vaak. Of uw situatie verandert. Vertrouw op onze kennis.
Ondernemer of particulier, er doen zich altijd situaties voor die vragen om gespecialiseerde kennis van zaken. Wat komt er op u af bij een bedrijfsoverdracht? Hoe blijven de financiële gevolgen van een echtscheiding zowel zakelijk als privé beheersbaar? U vindt bij ons alle kennis onder één dak.