‘Met elkaar van niets iets maken, dat vind ik het mooiste van dit werk’

12 oktober 2022

Koopman & Co in gesprek met Paul Alkemade van Brood- en Banketbakkerij Alkemade

Studiebollen

“Ik ben nooit een studiebol geweest, maar ik bak ze nu wel”, vertelt Paul Alkemade lachend. De eigenaar van de goedlopende Brood- en Banketbakkerij Alkemade met winkels in Anna Paulowna en in Breezand bakt ‘studiebollen’ zodra de examenuitslagen bekend worden gemaakt. “Het zijn examentaartjes in de vorm van een roomkop of chocoladebol.” Daar is volgens Paul ontzettend veel vraag naar. “Dan praat je echt over honderden stuks!”

Het is een mooi voorbeeld van hoe Paul zijn klanten altijd centraal stelt. “Klanten zijn het belangrijkste wat we hebben. Zonder klant, geen winkel en geen bakkerij, zo simpel is het. Dat is me met de paplepel ingegoten”, legt hij uit. “Mijn opa had al een kapperszaak en drogisterij in Breezand, dus mijn moeder is ook zo opgevoed. Zelf woonde ik al vanaf mijn vierde boven de bakkerij van mijn ouders aan de Molenvaart en ik weet eigenlijk ook niet beter”.

Al ruim 30 jaar een begrip in de Polder

Bakkerij Alkemade is al ruim 30 jaar een begrip in Anna Paulowna en wijde omtrek. Ze kunnen inmiddels rekenen op een klantenkring uit de hele Noordkop. “Daarnaast leveren we ook aan zorginstellingen, vissersboten, campings, strandtenten, diverse horeca in Den Helder en we rijden ook nog eens de hele Noordkop door voor Toptaarten.nl. Dus ja als ik het zo opnoem, is het nog heel wat”, lacht Paul. Bovendien hebben ze een aantal keer de prijs gewonnen voor beste kerststol van Nederland en haalden ze daarmee de landelijke radio. Sindsdien komen er elk jaar duizenden bestellingen uit het hele land voor hun kerststol.

Zes dagen per week zijn er acht fulltime bakkers bezig met het bereiden van ambachtelijk brood en banket in de grote, moderne bakkerij achter de winkel aan de Molenvaart. Daarnaast zijn er nog twintig winkelmedewerkers werkzaam in beide winkels en een chauffeur die dagelijks het brood en banket bezorgt. Paul schat dat er gemiddeld zo’n 1000 broden op een doordeweekse dag worden gebakken en er minimaal 20 verschillende soorten zijn. Van bruin tot wit, van waldkorn tot meergranen en van maïsbrood tot speltbrood. Daarnaast verkopen ze ook nog een heel assortiment aan ‘klein brood’ zoals kadetten, krentenbrood en croissants.

Trots op een mooi en gezond bedrijf

Paul is er trots op dat ze al jaren een mooi en gezond bedrijf hebben. Samen met zijn vriendin Carlijn staat hij aan het roer. “Carlijn doet de winkel, ik regel alles in de bakkerij.” Hij is ook trots op zijn team dat er elke dag weer voor gaat om kwaliteit te leveren. “Het is een mooie groep mensen en iedereen is goed op elkaar ingespeeld. Bovendien heerst er een fijne en goede sfeer,” zegt hij. “Maar ik ben ook trots op mijn ouders die ervoor hebben gezorgd dat ik 12 jaar geleden in een gezond bedrijf kon stappen. Mijn vader was altijd al erg vooruitstrevend en continu aan het vernieuwen. Hij had bijvoorbeeld 20 jaar geleden al een webshop. Het liep misschien niet, maar hij deed het wél. Mijn vader bezorgt nog steeds twee dagen in de week.” Ook zijn moeder werkt nog twee dagen per week in de winkel. “Daar zegt ze alles voor af, dat is echt haar ding.” Daarnaast is zijn vader nog altijd zijn klankbord. “Hij heeft alles al eens meegemaakt en weet precies hoe het werkt, dus ik overleg vaak nog even met hem of ik vraag hem om advies.” Zijn ouders hebben hem altijd vrijgelaten en zijn eigen keuzes laten maken. Ook als het om zakelijke beslissingen ging. “Zij zeiden altijd: ga maar, probeer het maar uit. Zelfs als het niet per se de juiste keuze was. Daar heb ik veel van geleerd en daar ben ik ze erg dankbaar voor.”

Momenteel maakt hij zich wel zorgen over de huidige kosten van energie en grondstoffen. “We verbruiken in de bakkerij 26.000 kuub gas per jaar. We hebben nu nog een deel voordelig in kunnen kopen, maar wanneer de prijzen nog verder zullen stijgen, wordt het ons wel steeds lastiger gemaakt. Hetzelfde geldt voor graan. De prijzen daarvan zijn het afgelopen jaar echt explosief gestegen met wel 40 tot 45% en ook de prijzen van eieren, slagroom, suiker, boter noem maar op, zijn inmiddels flink gestegen.”

“Ik wil geen filiaalbakker worden”

Het leukste van zijn werk vindt Paul van niets iets maken. “Eén keer in de twee weken komt er een vrachtwagen met zes ton volkorenmeel en tarwebloem binnen en dat wordt dan in de silo’s geblazen. Daar mengen we zelf nog zakgoed met granen door. Je begint ‘s morgens dus echt met niks en later op de dag ligt het brood en banket weer keurig in de winkels en bij de mensen thuis. Dat je elke dag opnieuw met zo’n team kunt zorgen voor dat resultaat, dat is gewoon hartstikke leuk.”

Zijn passie ligt van jongs af aan bij het banket, vertelt hij. “Daar kan ik goed mijn fantasie en creativiteit in kwijt.” Paul is na de bakkersschool niet meteen fulltime in de bakkerij van zijn ouders gaan werken. Hij heeft eerst nog bij diverse andere banketbakkers gewerkt, zoals bij de vooraanstaande banketbakker Holtkamp in Amsterdam. Door al die ervaringen heeft hij echt de fijne kneepjes van het vak geleerd. “Overal pik je iets op en die kennis gebruik ik nog steeds.”

Sinds hij de bakkerij heeft overgenomen van zijn ouders heeft hij niet veel tijd meer om zelf in de bakkerij te staan, maar hij springt wel bij waar nodig. Zo helpt hij nog graag bij het maken van bruidstaarten of speciale 3D-taarten. “Dat is een groot voordeel van de bakkerij- en winkelfunctie op dezelfde locatie,” vindt Paul. “Je kunt gemakkelijk schakelen en bijsturen waar nodig. Daarom vind ik het ook geen optie om de winkel en bakkerij los te koppelen. Ook al kunnen we inmiddels meer ruimte gebruiken en is het op onze huidige locatie niet meer mogelijk om verder uit te breiden. Ik wil geen filiaalbakker worden, dat is echt een bewuste keuze.”

Koopman & Co in gesprek met Paul Alkemade van Brood- en Banketbakkerij Alkemade

De voordelen van Anna Paulowna als regiofunctie

Bang voor concurrentie van de vier grote supermarkten in het dorp is hij niet. Naast het feit dat hij ervan uitgaat dat zijn kwaliteit hoger is dan die van de supermarkt, ziet hij er juist de voordelen van. “Door winkelcentrum Molensluis heeft Anna Paulowna een regiofunctie. Er komen veel mensen op af. Zij lopen dan een rondje en nemen bijvoorbeeld ook gelijk even een gebakje van de bakker mee en een stukje vlees van de slager. Ik heb een heel mooi klantensysteem en daarin kun je precies zien waar de klanten vandaan komen. Naast Anna Paulowna komen ze echt uit Den Oever, Hippolytushoef, Wieringerwaard, Julianadorp, ‘t Zand, Den Helder, noem maar op.” In zijn filiaal in Breezand hebben ze meer een vaste klantenkring. “Maar ook daar loopt onze winkel uitstekend. Onlangs hebben we daar nog het tienjarig jubileum gevierd en alle klanten getrakteerd op een cake. Dat vonden ze een erg leuke verrassing!”

Moeite met knopen doorhakken heeft Paul niet. Volgens hem moet je nooit te lang stil staan bij dingen. Investeringen zijn onvermijdelijk. Je moet doorpakken, vernieuwen en nieuwe klanten aantrekken. Vanaf het moment dat hij 12 jaar geleden in de bakkerij kwam, zijn ze aan het verjongen en is de tweede winkel in Breezand er bijgekomen. Daarna werd de bakkerij grondig verbouwd en de capaciteit twee keer zo groot. “Volgend jaar mei gaan we de winkel in Anna Paulowna helemaal verbouwen. Daar zijn we momenteel erg druk mee. Het wordt heel mooi en alles wordt moderner en groter. Zo probeer je ook weer een jongere generatie aan te spreken met hippere dingen, zoals bijvoorbeeld meer to-go-producten.”

Polderse jongens

Ook spelen ze bij Bakkerij Alkemade graag in op de actualiteit. Tijdens de Polderse en Breezandse kermis verkopen ze bijvoorbeeld een kermis-schnitte in de vorm van een bierglas. Ook veranderen de tompoucen regelmatig in een Ajax- of Feyenoordtompouce wanneer er belangrijke wedstrijden worden gespeeld of in een Pits(tom)poes tijdens een F1 weekend. Of ze kleuren oranje op Koningsdag en tijdens het Eurovisie Songfestival. Paul is ook heel actief op socialmediakanalen als Facebook en Instagram. Dat regelt hij allemaal zelf, samen met zijn vriendin Carlijn. “We plaatsen de berichten over onze speciale producten dan meestal de avond ervoor. Dat doen we bewust, want dan zitten er veel mensen op de bank even op hun telefoon te kijken. Vaak kun je op Facebook al zien of het product de volgende dag gaat lopen of niet.”

Eén van zijn eigen favoriete producten zijn de Polderse Jongens. Een lokale koek met kandij in een verpakking met tekeningen van onder andere een molen en een brug uit Anna Paulowna erop. “Dat is een concept dat we vanaf nul gebracht hebben en dat slaat erg goed aan, dus dat is natuurlijk hartstikke leuk. We verkopen er nu ook blikken van”, vertelt Paul enthousiast.

“Ik heb helemaal geen omkijken naar mijn administratie”

Paul weet niet beter dan dat Koopman & Co hun boekhouding en loonadministratie verzorgt. Zijn vader was al heel tevreden en dat is hij ook. “Ik heb het al druk genoeg en dan is het fijn als je daar geen omkijken naar hebt. Als ik een vraag heb, hoef ik maar te bellen of te mailen en dan wordt het opgelost.”

Twaalf jaar geleden heeft Hans Elling namens Koopman & Co de hele overname van Paul en zijn ouders begeleid en vanaf het begin was Astrid van Maanen daar ook bij betrokken. “Zij is nu mijn vaste accountant. Vanaf het begin dat ik in de zaak kwam, ben ik met haar begonnen met het boekhoudprogramma Snelstart. “Alles gaat nu online. Ik sleep er zelf alle facturen in en dat werkt echt perfect”, zegt Paul.

Daarnaast wordt de loonadministratie sinds enkele jaren verwerkt in het loonprogramma Loket. “Ook dat werkt heel prettig. Wanneer de lonen klaar staan, hoef ik er alleen nog maar een bestandje uit te halen en er bij de bank in te zetten en dan is alles in één keer geregeld. Dat vind ik ideaal. Ook mijn personeel is er blij mee, want zij kunnen nu ook zelf inloggen en al hun gegevens bekijken. Het salaris, vakantiegeld, jaaropgaves, alles staat erin.” Delia van Zanten is zijn vaste contactpersoon op de loonadministratie. “Ze helpt altijd direct en als zij er niet is pakt iemand anders van de afdeling het op.”

Natuurlijk krijgt hij ook weleens aanbiedingen van andere kantoren, maar Paul is heel tevreden met Koopman & Co. Bovendien vindt hij het fijn dat hij makkelijk langs kan komen. “Het zijn belangrijke zaken en ik wil gewoon zeker weten dat het goed geregeld is. Ook voor mijn personeel. Ik heb er zelf helemaal geen omkijken naar. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde zoals met de supermarkt. Daar is het brood misschien goedkoper, maar de kwaliteit van mijn brood en banket is veel hoger.”