Voor ondernemers
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
17 mei 2023
“Fietsen maken is leuker dan auto’s repareren!” Aan de keukentafel, in het gezellige woonhuis boven de moderne fietsenzaak zijn vader Frank van Graas en zoon Jop het stellig met elkaar eens. Een leuke overeenkomst tussen de mannen is, dat ze beiden hun loopbaan startten als automonteur. Sinds een jaar is Jop (23) fulltime bij zijn vader in dienst. Met z’n tweeën runnen ze het bloeiende ‘Fietsen van Graas’ in ’t Zand. Frank: “Ik ben heel trots dat we nu samen een goede boterham verdienen!”
Want wie had in augustus 2017 na de allesverwoestende brand kunnen denken dat het Frank van Graas zou lukken zijn bedrijf opnieuw op te bouwen? “Ik ben weer helemaal op nul gestart.”
Frank is trots op de winkel die hij na de brand weer heeft opgebouwd. “Ik ben toen echt weer vanaf nul begonnen. 10 fietsen stonden er maar in de winkel. Al mijn geld zat erin.” In maart 2019 verhuisden ze terug naar de nieuwgebouwde winkel met het woonhuis erboven. In plaats van 10 staan er nu 110 fietsen en is Fietsen van Graas zonder twijfel een begrip in ’t Zand. Maar ook klanten uit Callantsoog, Schagerbrug, Anna Paulowna, Breezand en zelfs Schagen weten de weg naar de winkel inmiddels goed te vinden.
Het geheim van hun succes? “Ik denk toch de kracht van het niet te snel te groot willen groeien. We zijn een echte dorpswinkel, die de klant goed kent. Vriendelijkheid, servicegerichtheid en zo snel mogelijk willen helpen zijn bij ons nog echt vanzelfsprekend. Misschien doe ik zakelijk gezien zelfs wel eens iets te veel voor de klant, maar dat verdient zich weer terug in goede naamsbekendheid. Dat is heel belangrijk in een dorp als ’t Zand.”
Het grootste verschil met werken in de garage vindt Jop, dat de mensen hier veel blijer de deur uitgaan. “Dat miste ik echt in het autovak. Klanten mopperen daar meer over de reparatie of de rekening. Hier kun je veel makkelijker extra service verlenen door bijvoorbeeld nog even dat rammeltje op te lossen. Mensen zijn daarna dan weer zo blij met hun fiets. Heel leuk dat je die waardering nu ook echt krijgt!”
De klantenkring is heel divers. De doelgroep voor de e-bike is in de afgelopen 20 jaar natuurlijk ook flink veranderd. Ooit was de e-bike echt voor de 60-plusser, tegenwoordig rijdt elke leeftijdscategorie erop, zelfs jongeren, legt Frank uit. “Zeker voor de schooljeugd die in het buitengebied woont en iedere dag tussen de 8 en 15 kilometer naar school moeten fietsen, is de e-bike een uitkomst. Waar ze voorheen bij mindere weeromstandigheden sneller de bus of trein pakten, blijven ze nu langer doorfietsen. Zo verdient die dure e-bike zich toch weer een beetje terug! Natuurlijk speelt de groepsdruk ook wel mee. Wanneer jouw kind als enige geen e-bike heeft, kan het niet met de rest meefietsen. Daardoor schaffen ouders toch sneller een e-bike aan.”
Opmerkelijk: zelf heeft Frank geen eigen fiets. “Ik vind het veel leuker om nieuwe fietsen uit de zaak te testen, wanneer Susanne en ik erop uitgaan. Zo kan ik mijn klanten vanuit mijn eigen ervaringen vertellen.” Tijd om te fietsen heeft hij trouwens nauwelijks. Het is voor hem heel normaal dat hij ’s avonds na sluitingstijd nog even doorwerkt. Of op zondag en maandag nog even wat klusjes oppakt. “Ik zie dat vaak helemaal niet als werk. Het is een manier van leven.” Susanne heeft haar eigen werk als ambulant gezinsondersteuner in de regio Den Helder. Ze heeft geen actieve rol in de winkel, maar regelt soms wel dingen vanaf de zijlijn. “Voor ons werkt dit gewoon heel goed. En we hebben ’s avonds ook nog iets te vertellen aan de keukentafel”, zegt Susanne lachend.
Frank vindt het leuk en een groot voordeel dat Jop er nu bij is gekomen en ze met z’n tweeën zijn. “Wanneer ik met de verkoop bezig ben, gaat het werk op de reparatieafdeling ook gewoon door. Heel prettig, want die afdeling wordt in de toekomst alleen maar drukker. Zelfs de generatie van ‘ik plak zelf mijn banden wel of repareer mijn eigen fiets’ komt nu hier, omdat e-bikes specialistische kennis vragen. En mensen blijven er ook in de winter mee doorfietsen. Dat vraagt om meer onderhoud.” Daarom hebben ze nu ook weer een vacature voor een leerling-monteur. “Het zou fijn zijn als het een blijvertje wordt, want uiteindelijk wil ik in de toekomst wel iets meer vrije tijd hebben.”
En hoe ziet Jop de toekomst? Zo vader, zo zoon? “Ik vind de positieve sfeer heel leuk en het werk afwisselend. Je weet van tevoren niet hoe een dag gaat lopen. Ik ben nog aan het onderzoeken of ik het leuk genoeg vind om de zaak later over te nemen.” Frank hoopt stiekem van wel, maar geeft hem alle ruimte: “Hij heeft er zeker de potentie voor!”
Ongeveer 10 jaar zijn ze nu klant bij Koopman & Co. Frank kwam ooit voor het eerst met ze in contact tijdens de overname. “Toen wij jaren later zelf op zoek waren naar een nieuwe accountant, ben ik eens bij ze binnengestapt in BolleNoord.” Dat is een bedrijvengebouw aan de Groteweg in ’t Zand, waar Koopman & Co iedere woensdag aanwezig is.
“Het is heel toegankelijk om daar even binnen te lopen. Zo kwam ik in gesprek met Hans Kooijman en dat voelde gelijk goed. Na de brand in 2017 heeft hij ons ontzettend goed geholpen. Ik had toen natuurlijk veel andere dingen aan mijn hoofd en Hans kende het hele dossier. Dat was erg fijn. Zeker ook met de hele overname en het uit elkaar gaan met mijn toenmalige compagnon. Ik had het niet beter kunnen wensen. Ik was echt heel blij dat ik toen bij Koopman & Co zat.”
Het fijne van Koopman & Co vindt Frank ook dat ze alles onder één dak hebben. “Wanneer je een vraag voor de loonadministratie hebt of een fiscale vraag, dan kun je makkelijk bij ze terecht voor advies. Het is gewoon allemaal goed geregeld. Je wordt echt ontzorgd. En de lijnen zijn kort, daar hou ik van. Wanneer ik ‘s morgens vroeg een mail naar Hans stuur, heb ik vaak al binnen vijf minuten antwoord. Soms stuurt hij de vraag dan weer door binnen het kantoor en dan krijg ik dezelfde dag nog een terugkoppeling. Dat werkt heel plezierig.”
Ondersteuning op maat. Bij de dagelijkse bedrijfsvoering, bij het uitzetten van de koers. Op onze specialisten kunt u rekenen.
Hoe zit het precies? Goede vraag. Wetgeving en belastingregels veranderen vaak. Of uw situatie verandert. Vertrouw op onze kennis.
Ondernemer of particulier, er doen zich altijd situaties voor die vragen om gespecialiseerde kennis van zaken. Wat komt er op u af bij een bedrijfsoverdracht? Hoe blijven de financiële gevolgen van een echtscheiding zowel zakelijk als privé beheersbaar? U vindt bij ons alle kennis onder één dak.