‘Ik wilde altijd al een eigen onderneming hebben’

Koopman & Co in gesprek met Audrie Dijkstra van cadeauwinkel Studio Moos

Audrie Dijkstra van cadeauwinkel Studio Moos

7 mei 2020

Cadeauwinkel voor iedereen

Audrie Dijkstra opende op 22 juni 2019 haar eigen winkel met webshop aan de Molenvaart 29, tussen Deen en Niek Kramer Keurslager, in Anna Paulowna. Studio Moos biedt een unieke combinatie van interieurartikelen, dameskleding en babyspullen. “Ons assortiment is cadeaugericht, met voor ieder wat wils. We hebben een breed scala aan klanten, van jong tot oud,”, schetst Dijkstra.

Niet over een nacht ijs

Het runnen van een eigen onderneming was altijd al een droom van Dijkstra. Haar ouders hadden vroeger Drogisterij Mieke waar ze het ondernemen met de paplepel kreeg ingegoten. “Die drogisterij was als een tweede huis voor mij. Vanuit school ging ik altijd direct naar de winkel toe, een broodje eten. Dat was echt thuiskomen. ‘s Avonds zorgde ik dat er eten op tafel stond en op de zaterdagen stond ik al als jong meisje in de winkel. Op die manier droeg ik al snel mijn steentje bij aan het gezinsleven”, vertelt Dijkstra.

Het openen van haar eigen winkel ging niet over één nacht ijs. Hiervoor gaf Dijkstra leiding aan een filiaal van JDY in Hoorn, een dameskledingwinkel, en daarvoor was ze assistent filiaalmanager bij de Sting in Amsterdam. “Ik wilde eerst veel ervaring opdoen voordat ik zo’n grote stap zou zetten. Ik heb lang over het concept nagedacht. Wat wil ik precies?” Tot het moment dat er een kans voorbij kwam die ze niet kon negeren.

De winkel

Op de Molenvaart 29 zat eerst interieurwinkel Sample 29. De eigenaressen, Rianne en Naomi, werden allebei zwanger en besloten de winkel te sluiten. Toen Audrie het bericht voorbij zag komen, twijfelde ze geen moment en reageerde als eerste. “Het is een perfecte locatie, dicht bij de supermarkt, met veel parkeergelegenheid. Met de slager en bakker naast me volgt het winkelpubliek een bepaald loopje waarin Studio Moos als cadeauwinkel heel goed past. Bovendien was het niet te groot, niet te klein en goed betaalbaar.”

Audrie nam ook een deel van de inventaris over: de merken Madam Stolz, Zusss en House Doctor. Hier voegde ze zelf de merken Blond Amsterdam en HK Living aan toe. Ze is heel kieskeurig in het bepalen van haar assortiment. Bij de start koos ze bijvoorbeeld bewust nog niet voor een baby- en kinderlijn, omdat ze geen merk kon vinden dat écht bij haar concept paste. Klanten bleven er echter om vragen. Na het nodige speurwerk kwam ze toch tot een passende uitbreiding van haar assortiment met de merken Bijlauren Amsterdam, B-boo, Miek in vorm, Milestone, My little love, Snooze baby en Zoedt.

Audrie Dijkstra in haar winkel Audrie Dijkstra in haar winkel
Studio Moos Anna Paulowna De winkel van Studio Moos “Het is een perfecte locatie"

Facebook en Instagram

Als naam voor de winkel koos Dijkstra voor haar eigen bijnaam Moos. Die kreeg ze van haar ouders die haar nog steeds zo noemen, vertelt ze met een glimlach. Haar moeder Ger helpt één dag in de week mee in de winkel. Voor het promoten van haar winkel zet Dijkstra vooral in op social media: “Ik haal 30% van de klanten op een dag uit een facebookpost. Elke dag, rond tienen, plaats ik een fotootje met een product en een stukje tekst dat de interactiviteit prikkelt. Facebook is echt dorps, voor de mensen dichtbij. Instagram is meer voor de mensen van buitenaf, uit Limburg bijvoorbeeld. Die bestellen hun artikelen dan online, via de webshop.”

Social media was in het begin nog helemaal nieuw voor haar. “Ik ben er gewoon in gedoken. Geluisterd naar de ervaringen van verschillende ondernemers en een boek gelezen. Vervolgens aan de slag en zelf uitgevogeld wat wel en niet werkt”, zegt Dijkstra. Ze probeerde diverse marketingkanalen: “Adverteren op Facebook had voor mij geen meerwaarde, merkte ik. Direct vanuit een instagrampost een link naar je product werkt bijvoorbeeld wel weer goed, en dat is gratis. Van Google heb ik nog geen helder beeld, het is nu vooral zo dat bezoekers het adres en telefoonnummer vinden.” Vanaf het begin verkocht Studio Moos ook producten online. “Klanten kunnen online bestellen en in de winkel ophalen, en vice versa. Er gaan een paar dagen overheen, maar klanten waarderen de extra bestelmogelijkheden.”

Koopman & Co in gesprek met Audrie Dijkstra van cadeauwinkel Studio Moos

Nieuwe plannen

In minder dan een jaar loopt Studio Moos al goed. Audrie Dijkstra stopt er haar ziel en zaligheid in: “Dit concept staat nu precies zoals ik het voor ogen had. Het is erg fijn om te zien hoe goed het aanslaat. Klanten komen hier graag en ik bedenk veel leuke acties en activiteiten voor ze.” Zo hield Studio Moos samen met By Rose flowers een gezamenlijke Christmas Party met een workshop en muziek van dj Erik Houweling. Er bestaan zelfs al voorzichtige plannen voor een tweede winkel.

“In de toekomst zou ik een tweede winkel willen openen, ook in een dorp, zoals Broek op Langedijk of Wieringerwerf bijvoorbeeld. Het concept moet wel bij het dorp passen en er moet natuurlijk geen directe concurrentie zitten. Daarnaast zou de webshop wel wat meer klanten mogen krijgen, daar ben ik me nu in aan het verdiepen. Ik ben een boek aan het lezen hoe ik dat beter kan krijgen. Dat is nog allemaal een beetje nieuw, maar ook dat krijg ik zeker onder de knie.”

Boekhouding op orde

Voor Audrie Dijkstra is het belangrijk dat de boekhouding op orde is. Ze zegt: “Anders heb je geen inzicht hoe het met je bedrijf gaat. De winkelverkopen kloppen we nog ouderwets met de hand in. We zijn bezig met een nieuw systeem, maar dat is echt een investering, dus we oriënteren ons eerst goed op de markt en kijken wat er bij ons past.” Voor de administratie gebruikt Dijkstra SnelStart, op aangeven van Koopman en Co.

“Mijn ouders zaten met de drogisterij naar volle tevredenheid bij Koopman en Co. Dus toen ik ook begon met ondernemen, was dat de meest logische keuze. Ik heb contact opgenomen met Ron Jimmink en heb hem verteld over mijn idee om mijn eigen onderneming te starten. Ik liet hem mijn bedrijfsplan zien en hij stelde een paar aanpassingen voor in het financiële gedeelte. Het ging om de berekeningen voor solvabiliteit en rentabiliteit, die voor de bank heel belangrijk zijn. Hiermee ging ik vervolgens naar de bank, die direct akkoord was. Sinds de start helpt Koopman & Co me elke drie maanden met de btw-aangifte en straks met de inkomstenbelasting.”